Na czym polega pozycjonowanie stron internetowych?


Pozycjonowanie stron internetowych to hasło, z którym powinien zapoznać się każdy, kto chce zaistnieć w Internecie.  W Polsce wśród wszystkich stron internetowych najpopularniejsza jest wyszukiwarka Google, z której korzysta w naszym kraju prawie 97% wszystkich internautów. Ten fakt utwierdza nas tylko w przekonaniu, że prowadząc biznes online, warto zadbać o widoczność w wynikach wyszukiwania. W tym artykule odpowiemy na najważniejsze pytania: co to jest pozycjonowanie stron internetowych, jak przebiega proces oraz komu powierzyć naszą witrynę?

Co to jest pozycjonowanie stron internetowych?

Pozycjonowanie stron internetowych, nazwane równie SEO ( serach engine optimization) to działania, które mają na celu podnieść pozycje strony w naturalnych wynikach wyszukiwania wyszukiwarek na wybrane słowa kluczowe. W Polsce pozycjonowanie stron skupia się na wyszukiwarce Google.

Czy pozycjonowanie stron i SEO znaczy to samo?

W poprzednim punkcie „co to jest pozycjonowanie stron internetowych” wspomnieliśmy, że często pozycjonowanie nazywa się z angielskiego SEO, co oznacza optymalizację stron pod wyszukiwarki.

Rozkładając pozycjonowanie stron na czynniki pierwsze można jednak uznać, że SEO jest pojęciem węższym i zawiera się w haśle pozycjonowanie stron. Pozycjonowanie stron w najprostszy sposób można podzielić na dwa elementy: działania na stronie (SEO) oraz działania zewnętrzne (link building).

Dlaczego zatem pozycjonowanie stron nazywamy często SEO? To wynika z prostego faktu – tak się przyjęło. Te dwa pojęcia są przez wielu specjalistów skrótowo utożsamiane i stosowane zamiennie.  Jest jeszcze jeden powód – w języku angielskim nie ma innego hasła oznaczającego pozycjonowanie stron, stosowane jest wyłącznie hasło – SEO.

Na czym polega pozycjonowanie stron internetowych?

Wiemy już, co to jest pozycjonowanie stron i dlaczego stosowane jest zamiennie z pojęciem SEO. Czas przejść do elementów, które wchodzą w skład procesu zdobywania widoczności w wynikach wyszukiwania.

Czynniki wpływające na pozycjonowanie stron

  1. Działania na stronie tzw. on site:
  • Metatagi – są to elementy, które opisują zawartość strony. Roboty indeksujące na podstawie tych danych mogą ocenić, o czym jest dana strona i czy odpowiada na pytanie użytkowników wpisane w polu wyszukiwarki. Wśród metatagów najpopularniejsze są: title (tytuł strony), description (opis strony), heads (nagłówki), alt (tekstowy opis grafiki)oraz keywords (słowa kluczowe).
  • Content, czyli cała treść zamieszczona na stronie. Roboty Google analizują nie tylko informacje z metatagów, ale również pełną treść. Istotne są takie elementy jak: oryginalność i aktualność treści oraz czy zwartość strony odpowiada na te same słowa kluczowe, co tytuł i nagłówki. Content jest od kilku lat istotnym elementem dobrej strategii pozycjonowania.
  • UX (user expirience) to tzw. użyteczność strony i wrażenia użytkowników. Google promuje strony, które są nowoczesne, czytelne i funkcjonalne. Skomplikowana nawigacja strony jest częstym powodem, porzuceń strony przez internautów.
  • Mobile friendly – dostosowanie strony do urządzeń mobilnych to kolejny element optymalizacji stron, który wpływ na pozycje w wyszukiwarce. Google posiada specjalne narzędzia, które pozwalają sprawdzić czy strona jest odpowiednio dostosowana do wyświetlania na mniejszych ekranach.
  • Szybkość ładowania strony – przedstawiciele Google niejednokrotnie sygnalizowali, że czas ładowania stron ma znaczenie w procesie ustalania kolejności stron. O ile setne sekundy nie zdecydują na Twoją niekorzyść o tyle niedostosowanie strony do dzisiejszych wymagań użytkowników i zbyt wolne ładowanie treści może negatywnie wpłynąć na pozycje.
  1. Link building

Kiedy posiadasz już odpowiednio zoptymalizowaną stronę oraz wartościowy i unikalny kontent nadchodzi czas na link building, czyli zdobywanie linków prowadzących do Twojej strony.

Dobre linki są dla Google jak głosy oddane na Twoją stronę. Pozycjonowanie stron ma na celu zdobycie dobrych linków, które podniosą pozycje w rankingu.  Należy pamiętać, że linki ze słabych stron, spamerskich katalogów i systemów wymiany linków mogą stronie zaszkodzić.

 Od czego rozpocząć pozycjonowanie stron internetowych?

Rozumiesz już, co to jest pozycjonowanie stron internetowych, jakie czynniki wpływają na ranking Google, ale wciąż nie wiesz od czego należy rozpocząć całe przedsięwzięcie?

Zacznij od podstawy, czyli od Audytu SEO. Przeprowadzenie rzetelnego audytu strony pozwala wyciągnąć istotne wnioski, wskazuje elementy funkcjonujące poprawnie oraz te, które należy pilnie poprawić.

Każdy specjalista SEO ma swoją metodologię przeprowadzenia audytów. Istnieje, bowiem wiele narzędzi, które pomagają przeanalizować dokładnie stronę pod kontem zgodności z wymaganiami wyszukiwarki Google.

Jeśli planujesz samodzielnie przeprowadzić audyt strony, to z pewnością powinieneś zacząć od zbadania, na jakie frazy kluczowe jest widoczna strona w wyszukiwarce Google oraz które pozycje zajmuje.

W kolejnym etapie warto skontrolować czy stosowane są odpowiednio metatagi: title, nagłówki h1-h3, description, alty itp.

Następnie sprawdź, czy strony są optymalizowane pod konkretne słowa kluczowe. W kolejnych krokach zbadaj: poprawność adresów url, właściwą strukturę linków wewnętrznych, odpowiednią optymalizację grafik (atrybut alt i rozmiar pliku) oraz szybkość ładowania się strony.

Komu powierzyć pozycjonowanie stron internetowych?

Nie można w pełni wyjaśnić, na czym polega pozycjonowanie stron bez ostatecznego rozrachunku i wskazania korzyści i ryzyka.

Zalety pozycjonowania stron – czyli co się dzieje gdy działania są prowadzone przez profesjonalistów

  • poprawiasz pozycje (widoczności) strony w wynikach wyszukiwarki Google
  • rośnie ruchu na stronie
  • rośnie konwersja, czyli realizujesz swój cel


Ryzyko związane z pozycjonowaniem stron – czyli co się dzieje, gdy powierzymy naszą stronę amatorom18

  • istnieje ryzyko obniżenia pozycji w wyszukiwarce
  • istnieje ryzyko otrzymanie kar od Google za naruszenie wytycznych
  • istnieje ryzyko obniżenia ruchu lub skierowania na stronę ruchu, który nie przyczyni się do realizacji Twojego celu

Polecamy nasz wcześniejszy tekst Nieczucie praktyki SEO.

Wybierając agencję specjalizującą się pozycjonowaniu stron sprawdź opinie, zapoznaj się z portfolio klientów oraz dobrze przeanalizuj warunki współpracy. Dobra agencja powinna przede wszystkim proponować rozwiązania nastawione na zwiększenie wartościowego ruchu i konwersji a nie wyłącznie pozycji. Sygnałem alarmowym powinny być dla Ciebie bardzo niska cena, gwarancje pozycji bez wzmianek o generowaniu konwersji. Sprawdź również warunki umowy: okres wypowiedzenia, kary umowne, kwestie praw autorskich do tworzonych dla Ciebie materiałów, sposób naliczania opłat oraz raportowanie działań.

infografika pozycjonowanie stron internetowych

Comments are disabled.