Wojna – Facebook vs. Google – znasz zwycięzcę?


Na początku była wyszukiwarka Google, potem długo, długo nic, aż nagle stał się Facebook. Wraz z rosnącą popularnością tego drugiego zaczęły pojawiać się spekulacje dotyczące osłabienia pozycji Google, co podsycił jeszcze nieudany projekt jakim jest Google+, który miał być odpowiedzią na niesłabnącą atrakcyjność Facebooka. Zostało to uznane za niepodważalny dowód na to, że obie platformy konkurują ze sobą nawzajem, i że wkrótce firmy będą musiały stanąć przed trudnym zadaniem jakim jest wytypowanie zwycięzcy  ulokowanie u niego całego budżetu reklamowego.

Rzeczywistość ma to do siebie, że wciąż nas zaskakuje. Tak jest również w tym przypadku. Okazało się, że reklamy Google AdWords i Facebook Ads  kierowane są do zupełnie innych Klientów i zamiast się zwalczać nawzajem najzwyczajniej w świecie się uzupełniają. Wiele firm wykorzystuje mocne strony reklamy zarówno Google i Facebooka, po to aby uzyskać maksymalną widoczność, zwiększyć liczbę potencjalnych klientów i sprzedaży oraz znaleźć nowych klientów, stosując różne strategie, które są zgodne z funkcjonalnością każdej platformy i zapewniają znaczny zwrot z nakładów na reklamę.

Z tekstu dowiesz się:

  • czym są reklamy Google Ads i Facebook Ads
  • do jakich klientów dotrzesz, dzięki reklamom
  • jakie zalety mają obie formy reklam
  • którą metodę promocji wybrać

 

Co odróżnia reklamę w Google od Facebook Ads?

Google AdWords jest największą i najpopularniejszą na świecie platformą reklamową PPC. System AdWords jest tak szeroko stosowany, że stał się synonimem terminu „płatne wyszukiwanie” i mimo, że inne wyszukiwarki stosują podobny model reklamy, to „płatne wyszukiwanie” kojarzy nam się wyłącznie z reklamą w Google.

Zasada jest prosta. Reklamodawcy ustalają słowa kluczowe, na które ich reklama ma się pojawiać, stawkę, którą są gotowi zapłacić za wyświetlenie obok organicznych wyników wyszukiwania dla danej frazy. Za każdym razem, gdy użytkownik kliknie reklamę, reklamodawca jest obciążany określoną kwotą. Określanie stawek PPC i optymalizacja stawek za kliknięcie to bardziej złożony temat, do poruszenia przy okazji innego artykułu.

Podobieństwo reklamy w Google do tej na Facebooku kończy się na tym, że reklamodawcy promują swój biznes za pośrednictwem Internetu. W przeciwieństwie do płatnych wyników wyszukiwania na określone słowa kluczowe, wyświetlanie reklamy w sieci społecznościowej Facebook Ads oparte jest o zainteresowania oraz informacje, które sami pozostawiamy w serwisie zakładając i aktualizując swoje konto. Wiek, płeć, miejsce zamieszkania, orientacja seksualna, wyznanie, zainteresowanie, poglądy polityczne, status materialny, posiadanie rodziny, status związku, nadchodzące rocznice, sposób spędzania wakacji. Nie przesadzając, Facebook wie o nas wszystko co mu powiedzieliśmy, a nawet wiele więcej.

Google AdWords pomaga znaleźć nowych klientów, a Facebook Ads… pomaga znaleźć nowych klientów

Wyszukiwarka Google, Google jest liderem reklamy internetowej. Spływa do niej ponad 3,5 miliarda zapytań każdego dnia, zatem oferuje reklamodawcom dostęp do niezrównanej liczby potencjalnych użytkowników, którzy aktywnie szukają towarów i usług. Oferty reklamowe Google są podzielone na dwie części – sieć wyszukiwania i sieć reklamową. Pierwsza obejmuje Google jako wyszukiwarkę, a reklamodawcy mogą licytować miliony słów kluczowych i fraz, aby dotrzeć do potencjalnych klientów. Sieć reklamowa Google, natomiast oferuje reklamodawcom więcej reklam wizualnych, takich jak banery.

Nieprzebrana rzesza odbiorców

Jedną z głównych zalet korzystania z Google jako platformy reklamowej jest jej ogromny zasięg. Żadna inna wyszukiwarka nie może zaoferować porównywalnej liczny odbiorców co Google. To olbrzymie źródło potencjalnych klientów czyni Google doskonałym kanałem marketingu internetowego, uwzględnianym niemalże w każdej  strategii. Co istotne, osoby z niewielkim budżetami marketingowymi mają również mocne szanse przebić się do swoich klientów, ponieważ reklama typu AdWords koncentruje się na jakości i trafności reklam, a nie tylko na wydatkach reklamodawców.

Im trafniejsza reklama dla użytkownika, tym bardziej prawdopodobne jest, że odbiorcy będą nadal używać Google jako swojej wyszukiwarki. Z tego powodu Google AdWords nagradza jakość i trafność reklamy i dlatego też reklamodawcy z trafnymi, dobrze zoptymalizowanymi reklamami rzadko muszą licytować słowa kluczowe tak wysoko, jak reklamodawcy z reklamami gorszej jakości.

Szeroki zakres formatów reklam

Pomimo że reklamy PPC w AdWords są oparte na tekście, reklamodawcy mogą korzystać z olbrzymiej liczby funkcji, których zadaniem jest sprawienie, aby  reklamy były bardziej atrakcyjne i efektywniej przyciągały potencjalnych klientów. Linki do konkretnych podstron, opinie użytkowników, targetowanie do konkretnej lokalizacji, reklamy produktowe i wiele innych funkcji, oferują olbrzymi poziom dostosowania i kontroli reklamodawców nad wyświetlaniem opłaconych treści. Google wprowadził nawet formaty reklam dostosowane do unikalnych potrzeb konkretnych typów firm jak np. hotele, które wykraczają daleko poza typową reklamę tekstową i zawierają bogate elementy wizualne, takie jak obrazy o wysokiej rozdzielczości i interaktywne mapy.

Gdzie tu miejsce na Facebook Ads?

Facebook jest prekursorem  w zakresie płatnej reklamy społecznościowej stał się centralnym elementem wielu cyfrowych strategii marketingowych. Podobnie jak Google AdWords, Facebook może pochwalić się naprawdę rozległą globalną publicznością. Mając ponad 2 miliardy aktywnych użytkowników miesięcznie, nie ma rywala w zakresie reklam społecznościowych. Prawdziwą siłą Facebooka jest drobiazgowość targetowania reklamy do użytkowników Facebooka.

Ludzie dzielą się wszystkimi możliwymi szczegółami swojego życia na Facebooku. Nowe znajomości, śluby, rocznice, narodziny dzieci, nowa praca lub jej aktualny brak. Użytkownicy Facebooka dzielą się radościami i osiągnięciami życiowych, pochłaniają treści zgodne z szerokim spektrum osobistych zainteresowań, przekonań, ideologii i wartości, oferując reklamodawcom wyjątkową możliwość dostosowania przekazów reklamowych do docelowych odbiorców w sposób, który wcześniej uważano za niemożliwy lub wręcz niewyobrażalny.

Dodatkowo reklamodawcy mogą przesyłać informacje o klientach ze swoich własnych baz danych do Facebooka, który następnie stosuje filtrowanie na podstawie posiadanych przez siebie danych. Stwarza to możliwość powiększenia zasięgu swoich reklam poprzez kierowanie ich do nowych klientów, którzy wykazują takie same zainteresowania i zachowania konsumentów jak ich dotychczasowi klienci. Facebook to sposób na zbliżenie się do swoich idealnych klientów bardziej niż kiedykolwiek do tej pory.

Zachwyć, oczaruj, porwij oryginalną grafiką

Mocną stroną reklam Facebooku jest ich duża widoczność. Treść reklamy na Facebooku można bez problemu połączyć z filmami, obrazami i innymi treściami wizualnymi w kanałach informacyjnych użytkowników. Mimo, że ograniczenie dotyczące max. 20% tekstu na cały obszar reklamowy stopniowo jest wycofywane, Facebook pozostaje wciąż platformą, która kojarzy się z reklamami wizualnymi.

Imponujący zwrot z inwestycji

Mimo że budżet kampanii reklamowej na Facebooku może się znacznie różnić w zależności od wielu czynników, takich jak zasięg, wiadomości i ogólne cele kampanii, reklamy na Facebooku wciąż są wyjątkowo tanie, zwłaszcza biorąc pod uwagę szczegółowość targetowania jaką reklamodawcy mają do dyspozycji. Ta wysoce konkurencyjna cena sprawia, że ​​Facebook Ads jest bardzo atrakcyjną platformą reklamową również dla firm o ograniczonych budżetach reklamowych. W połączeniu z prognozowanymi potencjalnymi zwrotami oferowanymi przez platformę, Facebook Ads jest jednym z najlepszych, dostępnych na rynku rozwiązań reklamy online.

Google AdWords i Facebook Ads – co wybrać?

Google AdWords, jak i Facebook Ads powinny być używane wspólnie, a nie w opozycji. Wykorzystanie potęgi zarówno płatnego wyszukiwania, jak i płatnego socialu jest niezwykle skuteczną strategią reklamową. Wymaga to jednak strategii podwójnej reklamy, która odpowiada mocnym stronom poszczególnych platform. Chociaż komunikaty marketingowe mogą – i prawdopodobnie powinny – pozostać spójne zarówno w Google AdWords, jak i reklamach na Facebooku, ważne jest, aby zrozumieć, w jaki sposób najlepiej wykorzystać każdą platformę, aby uzyskać maksymalny zwrot z inwestycji i większy rozwój firmy.

 

 

Comments are disabled.